Ons onderwijs
Op Campus Special Needs SO bieden we onderwijs dat aansluit bij de mogelijkheden, talenten en ontwikkelbehoeften van ieder kind. In de onderbouw (groepen 1-2) werken we met het programma Speelplezier. Binnen deze veilige en gestructureerde omgeving ontdekken jonge kinderen de wereld spelenderwijs. Ze leren door te doen, te ervaren en samen te spelen. Spel vormt de motor van hun ontwikkeling — en onze leerkrachten begeleiden dat spel op een zorgvuldige en liefdevolle manier. Zo ontstaat er dagelijks een balans tussen geleid, begeleid en vrij spel waarin elk kind kan groeien op zijn eigen tempo.
Vanaf groep 3 werken de leerlingen in kleine groepen. We bieden een duidelijke structuur, veel persoonlijke aandacht en werken op maat, afhankelijk van de ontwikkelingslijn en het uitstroomperspectief van elke leerling. Leerkrachten differentiëren in niveau en tempo, waardoor iedere leerling succeservaringen opdoet en zelfvertrouwen opbouwt. Er is veel aandacht voor basisvaardigheden als taal, lezen en rekenen, maar ook voor creativiteit, beweging en sociale vaardigheden. Door thematisch en praktisch te werken, maken we leren betekenisvol en sluiten we aan bij de leefwereld van het kind.
Binnen alle groepen is veel aandacht en tijd voor het oefenen van vaardigheden in het omgaan met elkaar. Wij werken wekelijks volgens de methode Kwink. Situaties worden bewust gecreëerd of opgezocht — bijvoorbeeld in winkels of tijdens groepsactiviteiten — zodat leerlingen kunnen oefenen met sociale vaardigheden als begroeten en jezelf voorstellen, afscheid nemen, hulp vragen en bieden, en omgaan met kritiek.
Daarnaast besteden we veel aandacht aan gezonde leefstijl, bewegen, digitale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid. Zo werken we niet alleen aan kennis en kunde, maar ook aan karakter, verantwoordelijkheid en plezier. Ons onderwijs helpt leerlingen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige, vaardige en evenwichtige kinderen die met vertrouwen verder kunnen groeien.